Followers

Saturday 4 June 2011

Sejuta Cinta Qasidah terhadap Qaisarah

"Qaisarah,bangunlah pakcik man dah tunggu tu.Nanti lambat ke sekolah macam mana?"kejut adik kesayangannya,Qasidah.

Dengan perlahan Qaisarah membangunkan dirinya.Bagi Qaisarah,dia ingin menjadi model yang terkenal tetapi bagi adik kembarnya pula tidak,dia ingin menjadi seorang penulis yang terkenal.

Mereka adik-beradik selalu menolong satu sama lain.Qaisarah akan selalu di marah oleh pakciknya.Pakciknya,Lukman,akan selalu mencari kesilapan Qaisarah sahaja tetapi Qasidah tidak kerana Lukman tahu Qasidah seorang budak yang baik.

Hari ini,hari para pelajar mengambil buku prestasi mereka untuk sekolah menengah al-amin.Qasidah mengambil bukunya dengan perasan yang sangat gembira dan juga Firdaus adik yang terahkir mereka.Tetapi bukan pada Qaisarah,dia mengambil buku prestasi mereka dengan perasaan yang takut,seram dan sedih.

"Ah,Qasidah,Firdaus tahniah kerana membuat pakcik dan mama kamu gembira.Qaisarah bawa mari buku prestasi kamu.",tanya pakcik Lukman dan sambungnya pula,"Apa ni Qaisarah mama kau kasih kau sekolah untuk belajar.Engkaulah yang pertama dalam ahli keluarga kami yang bengap,faham!!"

Jatuh hati Qaisarah apabila mendengar kata-kata pakciknya itu.

"Qaisarah memang bengap lagipun Qaisarah bukannya gagal hanya dapat satu A aja kan yang lainkan B dan juga C.Qaisarah tak sepandai adik Qaisarah tetapi Qaisarah pun ada otak dan juga cita-cita yang Uncle tak boleh tentukan.",jawab Qaisarah dengan geram.

Airmata Qaisarah jatuh tidak henti-henti.Qasidah masuk bilik kakaknya dengan laju dan terus memeluk kakaknya.Dia tahu kakaknya seorang wanita yang kepala batu tetapi dia sahaja yang tahu akan sikap kakaknya itu.

"Kakak walau apapun yang terjadi,adik akan selau menyokong kakak dan juga menolong kakak.Qasidah sayangkan kakak!",kata Qasidah sambil memeluk kakaknya.

Qaisarah sangat beruntung mempunyai adik seperti Qasidah.Walaupun dia selalu memarahi adiknya,adiknya tetap menyanyagi dia.Air yang dicincang tidak putus bak kata orang-orang dulu.

Sejak malam itu Qaisarah menjadi rajin.Dia ingin sekali membanggakan mamanya.Dia menyuruh adiknya mengajarnya apa yang dia tidak tahu.
Qasidah amat bangga dengan perubahan sikap kakaknya itu dan dia harap kakaknya menyayangi dia seperti mana dia menyayangi kakaknya itu.

The End of the story.Saya harap anda terhibur.Maaf jikalau cerpen saya tidak begitu hebat kerana cerpen ini adalah cerpen pertama saya.(Just give it a try kata orang) 

No comments:

Post a Comment